František o přístupu k rozvedeným a znovu sezdaným

06.08.2015 13:01

František o přístupu k rozvedeným a znovu sezdaným

6. 8. 2015, 13:01

Po krátkých prázdninách papež František znovu obnovuje své pravidelné generální audience zaměřené na učení o rodině. Tuto středu (5. srpna 2015) s citlivostí sobě vlastní promluvil o přístupu k rozvedeným a znovu sezdaným.

Řím: Po krátké přestávce papež František pokračuje ve svých pravidelných středečních katechezích o rodině. Tentokrát se zaměřil na problém, se kterým se potýkají rozvedené a znovu sezdané páry katolíků. I přes to, že se nesnažil nikterak zlehčit závažnost důsledku rozvodu, který porušuje křesťanskou svátost, všem, kterých se to týká, věnoval slova plná útěchy a naděje.

Církev velmi dobře ví, že taková situace odporuje křesťanské svátosti manželství. Přesto ve svém pohledu učitelky čerpá vždy ze svého mateřského srdce; srdce, které je oživováno Duchem svatým a vždy hledá dobro a spásu lidí.“ K tomu František připomněl slova svatého Jana Pavla II., který ve své apoštolské exhortaci Familiaris consortio zdůrazňuje nutnost rozlišovat jednotlivé situace, konkrétní motivy vedoucí k rozpadu manželství.

Papež František se na skutečnost nově vzniklých svazků po selhání předchozího manželství dívá především z pohledu dětí, kteří vzniklou situací trpí nejvíce. Zvláště kvůli nim je dle Františka „potřeba rozvíjet v našich společenstvích skutečné přijetí osob, které prožívají uvedenou situaci. Proto je důležité, aby styl, jakým se v našich společenstvích mluví, a postoj vůči těmto osobám byl veden opatrnou pozorností, zejména k nejmenším.

František upozorňuje na nesmyslnost vylučování těchto rodičů z církve, jimž by se i přes to stále doporučovala výchova svých dětí v křesťanské víře: „Vždyť, jak bychom mohli těmto rodičům doporučovat, aby dělali vše pro výchovu svých dětí v křesťanském životě a dávali jim příklad přesvědčivé a praktikované víry, kdybychom je zároveň drželi v odstupu od života církevního společenství, jako by z něho byli vyloučeni? Je třeba jednat tak, abychom nenakládali další břemena nad rámec těch, která děti v těchto situacích už musí snášet! Bohužel, počet těchto dětí je opravdu velký.“ Dodává, že církev musí být vždy připravená řešit tíživou situaci těchto rodin spolu s nimi: „ve skutečnosti tyto osoby nejsou exkomunikovány a nesmí se s nimi jednat, jako by byly vyloučené z církve: tito lidé jsou stále součástí církve.

Svatý otec zmínil též slova svého předchůdce Benedikta XVI., který k tématu podobně jako Jan Pavel II. přispěl výzvou „k pozornému rozlišování a moudrému pastoračnímu doprovázení, neboť si uvědomoval, že neexistují ‚jednoduché návody‘.

Církevní společenství by tak podle Františka měla tyto raněné osoby přijímat do svého středu, povzbuzovat je v udržování vztahu s Kristem, v křesťanské výchově svých dětí, být jim oporou. „Biblický obraz Dobrého pastýře (Jan 10, 11–18) v sobě shrnuje poslání, které Ježíš dostal od svého Otce: totiž aby dal život za své ovce. Stejný postoj je vzorem také pro církev, která přijímá své syny a dcery jako matka, která za ně dává svůj život. ‚Církev je povolána, aby byla vždy otevřeným domem Boha Otce.‘ – Žádné zavřené dveře! – ‚Všichni se mohou určitým způsobem účastnit života církve, všichni mohou být součástí jejího společenství. Církev (…) je otcovským domem, kde je místo pro každého člověka s jeho životními obtížemi.‘ “ (Evangelii gaudium, č. 47)

Dobrého pastýře má dle Františka napodobovat každý křesťan: „Každý ať přispěje svou částí k přisvojení si postoje Dobrého pastýře, který zná každou ze svých ovcí a žádnou z nich nevylučuje ze své nekonečné lásky.

Při svém nedávném (26. června 2015) kázání při ranní mši v kapli Domu sv. Marty vyslovil papež podobnou výzvu, když hovořil o Ježíši, který se nechal „ušpinit našimi hříchy“ proto, aby mohly být očištěny. „Nelze vytvořit společenství bez přiblížení. Nelze tvořit mír bez sblížení. Nelze prokazovat dobro bez přiblížení.

(zdroj: RadioVaticana; foto: Alan Holdren/CNA)

Autor: Zuzana Lášková

zdroj: http://tisk.cirkev.cz/ze-zahranici/frantisek-o-pristupu-k-rozvedenym-a-znovu-sezdanym/